کد مطلب:211852 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:233

سخنانی گهربار از امام صادق
امام صادق(علیه السلام) فرمود: «نظر كن به كسی كه پست تر از توست در مال و توانایی و نظر مكن به كسی كه بالاتر از توست؛ پس هر گاه به آن چه گفتم، رفتار كنی، قانع تر خواهی شد به آن چه قسمت و روزی تو شده است در این صورت، سزاوار است كه پروردگار زیادتر به تو بدهد».

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «بدان كه عمل دایم و كم با یقین، بهتر است نزد خدا از عمل بسیار بدون یقین».

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هر كس به زیارت برادر مؤمن خود، برای خدا برود، خداوند عالمیان هفتاد هزار ملك را موكل گرداند كه او را ندا كنند. خوشا به حال تو و گوارا باد،



[ صفحه 47]



بهشت از برای تو»!

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «پیرو ما چهار چیز را منكر نمی شود: معراج، پرسش از قبر، اینكه بهشت و دوزخ آفریده شده اند و شفاعت».

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «پیروان ما، كسانی هستند كه در كارهای نیك، پیش قدم می باشند و از كارهای بد، سرباز می زنند، نیكویی را آشكار می كنند و به كار خوب پیشی می گیرند، برای علاقه ای كه به رحمت خداوند جلیل دارند؛ اینان از ما هستند و با ما هستند هر جا كه ما باشیم».

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «سلامت در تأمل و صبر است و در عجله، ندامت و پشیمانی می باشد و كسی كه شروع به امری در غیر وقتش كند در غیر وقتش، خواهد رسید».

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «كم كن، خواب خود را در شب و كلام خود را در روز، همانا نیست در جسد، چیزی كه شكرش كمتر باشد از چشم و زبان؛ پس بدرستی كه مادر سلیمان (علیه السلام) به سلیمان گفت: ای پسر جان من! بپرهیز از خواب، یعنی خواب زیاد؛ زیرا كه آن محتاج می كند، تو را در روزی كه مردم



[ صفحه 48]



محتاج اند به اعمالشان».

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «قناعت كن به آن چه كه خداوند، قسمت تو كرده است و نظر كن به آن چیزی كه نزد خود داری و آرزو مكن، چیزی را كه به آن نخواهی رسید، همانا كسی كه قناعت ورزید، سیر گردید و كسی كه قناعت نكرد، سیر نگشت و بهره ی خود را از آخرت خود بگیرید و درحال بی نیازی و ثروت، تكبر و ناسپاسی مكن و در حال فقر و بی چیزی، بی تابی مكن و سست مباش كه حقیر شمرد، تو را كسی كه بشناسد و جنگ و دعوا مكن با كسی كه بالاتر از توست و استهزا و مسخره مكن، كسی را كه پست تر از توست و اطاعت مكن بی خردان را...». [1] .



[ صفحه 49]




[1] منتهي الآمال.